Visie

De Tuinbouwschool is een school voor jongeren met een passie voor ‘levende wetenschappen’. Wil je deze wetenschappelijk bestuderen of er eerder praktisch mee werken? Dan vind je zeker je keuze in onze opleidingen.

We bieden opleidingen aan waarbij plant, dier, milieu, wetenschap en labotechnieken centraal staan. Na hun studies hebben onze leerlingen de mogelijkheid om door te stromen naar de arbeidsmarkt of om hogere studies aan te vatten.

Met professionele, kundige en gemotiveerde leerkrachten en ondersteunend personeel creëren we een kader waarin elke leerling zich goed moet voelen. We streven naar een positieve en verbindende leeromgeving waarin de motivatie en leergierigheid bij de leerlingen wordt aangewakkerd en een efficiënte kennisopbouw wordt gerealiseerd. Moderne leermiddelen en infrastructuur ondersteunen hierbij de leerlingen. We zijn een dynamische school die zich aanpast aan de eisen en noden van een hedendaagse opleiding en opvoeding, doordrongen van een diep en breed zorgbeleid.

De Tuinbouwschool is een middelgrote Vlaamse school, ingebed in een groene en landelijke omgeving. We willen het groeipotentieel van onze school maximaal benutten binnen en buiten de regio. Een goede samenwerking met de land- en tuinbouwsector in het bijzonder en de bedrijfswereld in het algemeen, helpen onze leerlingen als succesvolle professionals aan de slag te gaan.

Ook onze maatschappelijke visie en ons engagement stopt niet aan de schoolpoort. Wij vormen onze leerlingen tot respectvolle, kritisch-democratische, pluralistische en verdraagzame burgers die klaar staan om de multiculturele en geglobaliseerde maatschappij binnen te treden. Ouders, school en externen zijn hierbij elkaars partner die doorheen het curriculum van elke leerling zijn/haar welzijn, weerbaarheid en succes voor ogen hebben.

Willem Van Schuerbeeck